این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

تاثیر اقتصاد دیجیتالی بر کارآفرینی در اقتصاد ایران (مطالعه موردی: صنایع فولاد و پتروشیمی بازار بورس اوراق بهادار تهران)
دوره 8، شماره 2، 1404، صفحات 91 - 108
نویسندگان : محمدعلی محجوبی* 1، کریم آذربایجانی 2، لیلا ترکی 3
1- کارشناسی ارشد علوم اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده :
این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر اقتصاد دیجیتالی در سه مولفه تجارت اجتماعی(دو گویه)، تجارت برخط (دوگویه) و تجارت وبی(دوگویه) بر کارآفرینی در اقتصاد ایران در شرکت های فولاد و پتروشیمی منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد، 43 شرکت بصورت تصادفی ساده از بین شرکت های فولاد و پتروشیمی بازار بورس اوراق بهادار تهران با حذف سیستماتیک سایر شرکت های بورسی انتخاب شده اند و داده های متغیرهای پژوهش در یه دوره زمانی 7 ساله (1399-1393) بصورت تحلیل داده ای در قالب مدل رگرسیونی خطی چندگانه در نرم افزار اقتصاد سنجی ایویوز به روش GLX مورد تخمین ،تحلیل و تفسیر قرار گرفته اند، که نتایج حاصل از تخمین مدل ها و تحلیل همبستگی نشان از تایید فرضیه پژوهش یعنی داشتن اثر معنادار و مثبت هرسه مولفه اقتصاد دیجیتالی(تجارت اجتماعی، تجارت برخط، تجارت وبی) بر کارآفرینی دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه و پتانسیل قابل‌توجهی که اقتصاد دیجیتال می‌تواند در دستیابی به کارآفرینی داشته باشد، پیشنهاد شده است که سیاست‌های کشورمان باید کارآفرینان را تشویق کند تا فناوری‌های دیجیتال را در کسب‌وکار خود اتخاذ، ادغام و بهره‌برداری کنند تا این فناوری‌ها که از نظر اقتصادی و اجتماعی مقرون‌به‌صرفه ومسئولیت پذیر و دوستدار محیط زیست اثر گذاری بیشتری درمتغیرهای اقتصاد (اشتغال و کسب کارهای جدید و بهره وری ) و توسعه اقتصادی داشته باشند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !