این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

بررسی نقش ابعاد مدیریت دانش بر عملکرد تولید ناب و بدون ضایعات در شرکت ها
دوره 7، شماره 3، 1403، صفحات 1 - 9
نویسندگان : پرویز نصیرخانی* 1، علی ساعدپناه 2، شهرام درخشان 3
1- استادیار دانشگاه پیام نور، گروه علوم انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نورقشم، هرمزگان، ایران
2- کارشناسی ارشد، گروه علوم انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور قشم، هرمزگان، ایران
3- کارشناسی ارشد، گروه علوم انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور قشم، هرمزگان، ایران
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش مدیریت دانش بر تولید ناب می باشد. این مقاله در حیطه مدیریت منابع انسانی بوده و بر اساس مشاهدات و مقایسه یافته های مطالعات پیشین انجام شده است. هدف اصلی و عمده این پژوهش بررسی ارتباط بین روند مدیریت دانش و تولیدات ناب می باشد. در اين مقاله نخست مفاهـيم مدیریت دانش، تولید ناب، شرکت های تولیدی، تولید بدون ضایعات و بهبود سازمانی بررسي و مدلي از آن بيـان مي شـود، سپس به مديريت دانش پرداخته مي شود. نقش ابعاد مدیریت دانش و عملکرد در سازمان ها از این جهت حائز اهمیت است که باعث ایجاد مزیت رقابتی بین شرکت ها و سازمان ها، بهره وری به مفهوم به کار گیری و ترکیب موثر منابع موجود در سازمان ها می شود. . بررسی ها و مطالعات نشانگر این است که فقدان نظام بررسی و ارزیابی در کشور ما، امکان اعمال اصلاحات لازم برای رشد و توسعه و بهبود فعالیت های سازمان ها را غیر ممکن می سازد و نهایتا این امر موجب کهولت و مرگ سازمان می گردد (گارسیامورالز، 2012). این تحقیق بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس روش، از نوع توصیفي تحلیلي است. طبق مطالعات، عوامل تولید ناب به 9 عامل اصلی تقسیم شده است. یکپارچگی عوامل موثر بر تولید ناب نیز با استفاده از ضریب همبستگی، ضریب رگرسیون چند متغیره و فاکتور آنالیز تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری تحقیق حاضر گروه صنعتی سدید است.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !