
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره29
-
تعداد مقالات858
-
تعداد نویسندگان1,530
-
مقالات پذیرش شده196
-
مقالات رد شده662
-
درصد پذیرش22.84%
-
درصد عدم پذیرش77.16%
-
زمان پذیرش (روز)93
-
پایگاههای نمایه شده41
-
تعداد داوران95
-
تعداد مشاهده مقالات940,573
مقايسه بين رهبری سايبرنتيک با مديريت دانش در سازمان ها (مطالعه موردی: پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران)
دوره 7، شماره 4، 1403، صفحات 63 - 74
1- دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2- دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران
چکیده :
هدف: پژوهش حاضر به بررسی مقایسه رهبری سایبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان ها که چهار فرآيند اصلي ايجاد دانش، تبديل و انتقال دانش، حفظ و نگهداري دانش و به كارگيري دانش در رابطه متقابل و معنادار سيبرنتيك و فرآيند مديريت دانش در سازمان ها مي باشد. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد. یافته ها: جامعه آماری ﮐﺎرﮐﻨﺎن پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران 75 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻮد. ﺑﺮاي ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎي رﻫﺒﺮي ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 17/94و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 09/89 اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ (ﺗﯽ ﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ، دوﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن) ﺑﻮد. ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎرآﻣﺪ ﮐﺮدن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤایند. بحث و نتیجه گیری: ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ رﻫﺒﺮي ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﻄﺢ، 05/ p≤ بوده اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺳﺘﻨﺒﺎط ﮐﺮد ﮐﻪ ﮔﺮاﯾﺶ با استفاده از اﻟﮕﻮي ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ در پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ. در واﻗﻊ پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﻟﮕﻮي ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن وکارآمد ﮐﺮدن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤایند.
- 236
- 126
- 1403/02/13
- 1403/07/17
- 1403/08/10